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Milky Way Home

2008年08月14日 13:23

皆様、ナイスお盆お過ごしでしょうか。
スライドなんですが、まだまだ当分楽しめそうです。
何しろ分からない要素が多い。スライドしやすいギターとそうでないギターが
あるんですが、その違いが慣れから生じているのか、ハードウェアの問題なのか
いまいちはっきりしません。

太ければ良いってもんでもないのか、012を張ったテレよりも
011を張ったテレ(squier)の方が弾きやすかったりします。音も良いし。

でも何よりスライドは右手のミュートですな。
もうこれ。ちょっと調子に乗って気分よく弾きすぎるとノイズの嵐です。

今日は目下取り組んでいる曲「Milky Way Home」の映像をば。
Youtubeのお気に入り映像は軽く100件超えてしまったので、
好きな映像を整理するのにもこのブログは使えそうです。

この曲は最新作『from the reach』収録。アルバムではエリック・ジョンソンと素晴らしい
インタープレイを聴かせてくれます。Key=Aで、チューニングもオープンAでしょう多分。
基本的にはA一発の進行と、AとDのメジャーコードを2小節ずつ繰り返す進行でソロを
取っています。

サニーは嬉しい事にかなりのライヴミュージシャンのようで、新作をひっさげてのツアーの
様子がどんどんYoutube上に上がってきています。


ソロは比較的CDに忠実です。
インタビューなどでは「ソロは基本的にインプロ」と言っていましたので、
そこで出てきた印象的なフレーズがそのまま生かされている、と考えていいのかも。
実際、この曲でのサニーのソロは涙ものの素晴らしさです。


こちらは2008年のニューオーリンズジャズフェスでのもの。
珍しくトチっています。それ位、彼にとっても難しいプレイなのか、という安心?を覚えたり。


これも新しい映像。2008年7月トロントでのライヴから。
画質は粗いですが、音はよくとれてますね。太い良い音だなあ。。
演奏もバッチリ!

さて、最後にとっておきを。

なんとエリック・ジョンソンと共演!!
昨日みつけたんですが、思わず「ぐひゃああ」と呻いてしまいました。
ただ誠に残念ながら、エリックさんの演奏の質はあまり高くないです。本当に飛び入り
という感じで、曲の構成を覚えてないような印象。まーでも、贅沢は言いますまい!
この二人が並んでいるだけでかなり感動もんです。

今度はロベン・フォードとの共演が見られる事を願いつつ・・・


コメント

  1. blues-boy | URL | -

    この曲に

    取り組み中とは、すごいですね、

    bgrant street を入手し、今朝は通勤バイクの運転中に聞きました。
    これまたぶっ飛びのスライドプレイでした。

  2. さとぅ | URL | -

    いや、ウベレッソの時も然りですが、「取り組んでいるだけ」です(^^;
    でもスライドのサスティンはたまらんです。こいつにエコーがかかるとさらにたまらんです。
    Grant Streetも素晴らしいですね。

    以下は自分用メモ。

    Sonny’s backline blueprint, pt.1

    Just call this section "traveling light." In pt. 2 we’ll get into all the gear Sonny took on the bus tour with B.B. King, Buddy Guy, John Hiatt and The Goners, and Tommy Castro. For now, we’ll take a look at the stripped-down "flight" rig Sonny carried on the Summer 2001 trio tour.

    The signal chain starts with a Gibson Les Paul Classic equipped with the TransPerformance system (the guitar is in a gig bag for carry-on). "At the push of a button, I can call up any of my pre-programmed chordal tunings thanks to the brilliance of inventor Neil Skinn of Fort Collins, Colorado," Sonny explains. "The onboard computer controls a servo motor on each string that mechanically moves the strings into position for the different tunings, which means you are physically playing these tunings, they're not virtual or simulated. Absolutely amazing."

    "The setlist determines which pedals I need. It's give and take, and with limited space you do have to compromise somewhat. With this particular combination, though, I can pretty much cover the bases." First comes a MXR Dyna Comp, followed by a Fulltone Fulldrive 2 distortion pedal, a Big Muff distortion pedal, a Boss CE-5 chorus pedal and an Ibanez Echo Machine delay pedal.

    Sonny's tried-and-true 75-watt Demeter TGA-3 amp head gets "checked" along with the pedals. "I've used it for the vast majority of everything I've recorded since 1980: it's old faithful." The speaker cabinet, usually a Marshall 4x12 loaded with Vintage 30 speakers, is provided by the venue as part of Sonny's backline rider requirements. "The newer Marshall cabs sound great and give you the flexibility of switching to either two of the 12s for lower volume in clubs and theaters, or all four 12s to crank it up for the festivals and sheds."



    Sonny’s backline blueprint, pt.2

    Last time we checked out Sonny's stripped down "air rig." This go 'round, we'll take a look at the rig he carried with Hiatt and The Goners on the B.B. King tour. We'll take it step by step.

    Guitars:

    (The "Tunings" section details the Hiatt songs and tunings associated with each axe.)

    Two Fender American Standard Stratocasters, a black 1988 model with a 2-Tek bridge, which increases sustain and clarity, and a sunburst 1989 model with the Trilogy tuning bridge, which allows Sonny to move each string to any of three positions with the flip of a lever.

    A black 1970 Custom Les Paul for flatpicking (with .10-.42 strings).

    A red R&B custom built for Sonny by Mark Riley that features a neck-through-chambered-body design and a shape patterned after the National electric "map of the U.S." models. "It's one of the best sounding guitars I had on the tour. It's got a big sound with a lot of tone, and it's very dynamic," Sonny explains.

    And then there's the sometimes primary, now all-purpose backup and radio gigs guitar, Sonny's Les Paul with the TransPerformance tuning system by Neil Skinn.

    Effects:

    From the guitar the signal first sees a Boss CH-1 Super Chorus then a Demeter Tremulator followed by an Ibanez Echo Machine Digital Delay which leads to an A-B switch for changing guitars without unplugging.

    Amps:

    A 100-watt Dumble Overdrive using the half-power setting "basically became the mainstay of the tour," Sonny reports. Also onstage were Sonny's Matchless Chieftain, a 1970 Marshall 50-watt head refurbished by Holger Notzel of Komet Amplification Products in Baton Rouge, La., and Sonny's tried-and-true 75-watt Demeter TGA-3. All of the above ran through Sonny's Matchless 2X12 speaker cabinet loaded with Vintage 30s to Mark Sampson's specs.

    ”Levee Town” equipment list

    Acoustic guitars:
    Bourgeois OMSC (OM style w/single cutaway)
    '69 Martin D28
    Collings OM
    1933 National Triolian (12 fret)
    1935 National Duolian (14 fret)
    Taylor 355 12-string

    Electric guitars:
    '65 and '66 Fender Stratocasters
    '60 sunburst Les Paul
    "Road" Strats w/DiMarzio DP181 (Fast Track 1) pickups

    Strings:
    D'Addario EJ22 XL strings, .013-.56

    Amps:
    Demeter TGA-3
    Matchless Chieftain
    Matchless DC-30
    Dumble Overdrive Special
    '54 Fender Tweed Deluxe

    Speakers:
    Celestion Vintage 30
    Celestion Classic 80

    Other:
    Line 6 POD (in combination with Demeter or Matchless)
    Komet Amplification products

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